Rettilario





Concept Sara Leghissa installation designed in collaboration with Tomas Gonzalez set design Marzia Dalfini foley support Manuela Schininà light design Manuel D’Onofrio executive production Martina Merico produced by Associazione L’Altra coproduced by Azienda Speciale Palexpo- Mattatoio | Progetto Prendersi Cura Roma, Parallèle Festival Marseille, Lieux Publics Marseille, Les Tombées De La Nuit Rennes with the support of Triennale Teatro dell’Arte Milano, Base Milano, far Festival Nyon company financed by Mic_Ministero della Cultura


“The vivarium, or reptilarium, is a space that preserves lives and dangers, where the Ancients kept morays and snakes, toothed creatures and poisonous beasts locked up. Today, however, the reptilarium resounds with delicious, small clamors of children that enjoy hitting the windows with their fingernails. Yet the power of glass remains, a safe and invisible frontier in the presence of false danger.”

The paradox of the phasmid, Georges Didi Huberman

[ITA]

Il rettilario è uno spazio in cui la vita di piccoli animali diventa oggetto dell’attenzione umana. In questa installazione performativa, Sara Leghissa invita il pubblico sia all'interno che all'esterno del Rettilario, spostando la propria percezione da una scala all'altra, dal macro al microscopico, e viceversa. In tal modo, la natura di ciò che possiamo vedere e sentire scivola in nuovi territori, più astratti, meno definiti, di colori, forme, strutture, trame, schemi ritmici, che defamiliarizzano il modo in cui percepiamo il nostro ambiente circostante e fanno spazio alla sua artificialità. Come far risuonare una sezione della città, attraverso l'accumulo di alcuni dei materiali che la compongono? Attingendo alla pratica del foley, ovvero la riproduzione di effetti sonori quotidiani per doppiare i film, il lavoro sovrappone diversi paesaggi sonori alla vita della città, provando a dare voce alle umanità che la attraversano.

[ENG]

The reptile house is a space where the life of small animals becomes the object of human attention. In that occasion, performer Sara Leghissa invites the audience both inside and outside the « Rettilario», to shift their perception from one scale to another, from the macro to the microscopical, and back. In doing so, the nature of what we can see and hear slides into new territories, more abstract, less defined, colours, shapes, structures, textures, rhythmic patterns, that defamiliarize the way we apprehend our own surroundings and makes room for their artificiality. How to make a section of the city resonate, collecting and accumulating some of the materials that make it up? To explore those issues, the artist draws from the practice of foley, or the reproduction of everyday sound effects to dub films. Through an experience of overlapping between different soundscapes and the daily life of the city, a voice is given to the humanity that passes through it.

PRESS/

A Milano la performance d’artista che evoca un Rettilario, di Marta Cambiaghi per Artribune, 28/04/22


Rettilario_Trailer
Camera and sound recording M. Vendassi & C. Tonnerre
Video Carlo Fusani
Festival Parallèle, 2022
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Mark